Олег Плазовський Тема: Історія села Хотешів. Війна 1941-1945 років Ця війна боляче зачепила хотешівців, як і багато мільйонів людей України, зламала їх долі, розлучила сім’ї. Через кілька днів після 22 червня, оголосили мобілізацію. Чоловіків забрали і пішки повели в Ковель. Коли вони дійшли туди, то місто вже захопили німці. Через те всі мобілізовані повернулися додому. Лише кілька людей з села тоді служили в армії: Придатко Павло Андронович, Демчик Григорій Іванович, яких забрали в 1941 році на строкову службу в Червону Армію. Доля їх до цього часу не відома. Вже 24 червня через село потяглися перші бійці Червоної Армії, які йшли з Бреста, питаючи дорогу на схід. Люди їх жаліли, давали харчів на дорогу, коли солдати йшли далі. Були такі, що лишалися в селі, ставали приймаками чи наймитами. Окремі із них пішли до партизан, або ставали вояками УПА, був навіть татарин з Криму. До речі вояки УПА їх не чіпали, вони могли жити спокійно, якщо не вели агітації проти ОУН. 29 червня фашисти ввійшли в К-Каширський, а на початку липня 1941 року в село прибув загін гітлерівців. Біля церкви зібрали все доросле населення. Людей ознайомили з новим порядком, першим німецькими наказами, які зобов'язували селян до здачі худоби, птиці, зерна. Тут же попередили про відповідальність за нивиконня наказів чи боротьбу проти німців: покарання було одне розстріл. Разом з тим провели вибори старости. Селяни довго не думали, а запропонували кандидатуру голови сільської Ради Свиридюка Карпа. Німці погодилися з пропозицією. Так Свиридюк Карп стає старостою. Поліцію теж обрали вільним голосуванням. Начальникком поліції німці затвердили Маковецького Петра та ще десять поліцаїв, їм видали зброю.Почалося життя хотешівців в окупації. Спочатку воно мало чим відрізнялося від радянського. Податки, поставки практично були такі самі як і за більшовиків. Колгосп розпався, худобу інвентар розібрали по домівках. Кожна сім’я займалася своїм господарством на своїй землі. Німці досить жорстоко слідкували за порядком особливо за виконанням поставок продуктів. Постійного гарнізону фашисти в селі не тримали, а бували наїздами. Селяни іноді ховалися по корчах, серед густого очерету. По них німці часто стріляли, кілька чоловік було вбито. В середині 1942 року в село прибули німецькі агітатори для збору молоді на роботу в Німеччину. Кілька чоловік вдалося заагітувати. На решту молоді німці влаштували полювання, їм допомогали поліцаї. Більше 20 жителів села відбували німецьку каторгу, втрачаючи молоді сили на заводах фатерлянду та на полях бауерів. Розповідає про ті роки Новосад Адам Васильович, який працював на військовому заводі. За найменший непослух лишали без хліба, садовили в в’язницю, за втечу чи навмисну шкоду їх чекали концтабори, а вже звідти ніхто не повертався. Більшість хотешівських людей - остарбайтерів працювали на німецьких поміщиків, жили і їли разом з худобою. Лише кільком пощастило на більш-менш совісних господарів. Крім агітації на роботу в Німеччину, пропонували вступати в українські батальйони німецької армії. Туди вступив лише один хотешівець Матвійчук Лукаш Андронович. В 1943 р. приїздив у відпустку. Загинув у Кобрині в 1944 р. під час відступу німців. Взагалі, 1942 рік для хотешівців виявився найтяжчим за всі роки окупації: непомірні податки, полювання на молодь, жорстокість фашистів робили життя людей дуже важким і не певним. 22 вересня 1942 року німці зібрали всіх поліцаїв по селах, повезли в бік м. Ратного. Через кілька днів вони повернулися на возах з награбованим майном. Так поліція з Хотешова і деяких інших сіл також, приймала участь у варварській і нелюдський акції - спалені села Коростелі і знищеня його жителів. Проте трагедії продовжувалися і в самому селі. Холодного листопадового надвечірка 1942 р. з боку села Щедрогір'я появилася велика колона людей. По боках ішли поліцаї, спереду двоє німців. Це вели євреїв, зігнаних з навколишніх сіл. Вони йшли як приречені на смерть, понуро опустивши голови, ледве переставляючи ноги. Жінки вели дітей за руки, немовлят притуляли до грудей. Попереду єврейського натовпу повільно йшов рабин, їх священик. Йшли без лементу і крику, мовчки змирившись з долею. На ніч їх загнали в колишню польську комору і виставили поліцейську варту. Коли вже зовсім стемніло, діти почали плакати. Сусіди, вийшовши з хат, зібрали, що могли їстівного і підійшли до комори. Вартовий, місцевий поліцай, відвернувся. Хліб стали кидати у вікна. Звідти почулися вдячні вигуки і звернення до Божої ласки. Ще не встало сонце, як всіх вигнали на вулицю. Йшов мокрий сніг, але шлях уже був недалекий, до цегельні Франика. Бранців зупинили над ямою, з якої брали глину на цеглу. Рабин виголосив молебень “і закликав усіх спокійно змиритися з карою Божою,” спокійно роздягся догола, став над ямою. Пролунав постріл у потилицю і рабин впав у яму. А далі кати запрацювали, як у забійному цеху. Люди мовчки роз- дягалися, кидаючи одяг на одну купу, коштовності на окреме простирадло. За дві години все було скінчено. Навколишні селяни мовчки закопували холонучі тіла. Поліцейські втомившись від важкої “роботи”, випили на місці по чарці горілки і покинули цегельню. З розповіді Зінаїди Миколаївни Баліковської: ...Мої роки вже на століття повернули, але ще добре пам’ятаю хотешівських євреїв та їх імена. То були Баклер, Гершко, Нитель, Лошик, Єчко, Віта та інші. Всі вони трудилися так, як і ми, українські селяни. Тримали худобу, птицю, обробляли землю, мали невелички крамнички. Жили з усіма мирно і в злагоді...Так би й жили ми всі, якби не війна. Між людьми пішла чутка, що євреїв німці ловлять і вбивають. Сполошились наші люди. Але чомусь ті євреї не тікали, більшість приречено чекало своєї участі. Лише дехто пішов до партизанів і так врятувався. Може люди тішили себе думкою, що нікому нічого поганого не зробили, отже, думали, не зачеплять невинних. А може, що спирались на свою віру, яка кликала до покори в долі іудеїв, своїй долі. Хто зна. Але коли вели з Щедрогорща велику групу євреїв, серед яких були і чоловіки, селяни мимоволі дивувалися, чому цей гурт народу не нападе на тих лише двох озброєних поліцаїв, що їх вели? Чому не визволяються, не тікають, адже знають, що ведуть на вірну смерть? Але й їх, як всіх нас, певне сковували страх і покора... Євреї здавна жили в Хотешові і в навколишніх селах. Не всі були багатими і торгашами. Більшість з них займалися дрібною торгівлею та важко працювали. Серед них були вправні теслярі, столяри, гончарі, шорники, бондарі. Ще не в одному будинку і тепер є їх вироби. Коли прийшла біда, жителі чим могли допомогали, переховували їх, відправляли до родичів на дальні хутори, хоча дехто і видав їм німцям щоб заволодіти їх майном. Через декілька тижнів подібна акція була повторена у ще більшому масштабі в урочищі Підчеретне , де фашисти розстріляли 72 євреї. Ще до цього часу в Хотешові люди пам’ятають це страшне місце. Пізніше розстрілювали по одинці чи невеликими групами тих яких вдалося виявити. Їх могили тепер невідомі: в лісі, в полі, в болоті як наприклад, було розстріляно четверо євреїв і тут же закопано в урочищі Михальова. В 1994 році на колишній цегельні встановлено меморіальний знак – як пам’ятник жертвам фашизму. На траурному мітингу виступали представники держави Ізраїль. Але урочище Підчерітне, де знаходиться найбільша братська могила євреїв, у селі в післявоєнний період, як глум над мертвими, було відведене для захоронення загиблої худоби. Слів не вистачає, щоб дати оцінку такому відношенню до мертвих, це не по-людськи, не по-християнськи. Не можна обминути і факту існування УПА на території села під час війни. Вищі командири були переважно з галичан. Бажаючих вступити в УПА було більше, ніж зброї. Спочатку це були досить грамотні юнаки, в тому числі два вчителі. Серед них навіть був свій поет, який складав вірші про боротьбу УПА, вільну Україну, своїх побратимів по зброї. До речі школа за німців працювала лише місяць, потім її закрили зовсім. Цілих чотири роки діти шкільного віку не бачили ні зошита ні книжки. Після набору молоді стали створювати матеріальну базу в урочищі Зарічки, Точила та біля села Підгір’я ( тепер Ратнівського району ). Тут порядкував господарський взвод, який мав склади зброї, пекарню, млин, ремонтну майстерню, кухню, м’ясний, ковбасний цех та аптечний склад. Комендантом господарства був призначений Данека Лук’ян ( псевдо “Балаховець” ). Для підготовки молодших командирів УПА було створено школу старшин, де готувалися чотових і ройових для всієї групи “Північ”. Подібна школа була ще в Самарах. Школа старшин розміщувалася прямо в селі Хотешів в будинку Васильєва Костянтина Дмитровича. В селі також розміщувалась ставка над обласного провідника “Ворона', після його загибелі був призначений провідник на псевдо “Лев” якого також було вбито 25 березня 1945 року в селі Підбороччя. Всього навколо села діяли три сотні, які входили в курень “Назара”. Курінний розміщувався біля села Сірче. Сотня “Мазепи” ( Кобця Івана з с. Річиця ) мала найкращий вишкіл у всій групі “Північ”. Були ще сотні “Подільця”, “Хмари”, окремий відділ “Голуба”. По формуванню УПА приймала активну участь у боротьбі з німецькими загарбниками. 19 серпня 1943 року, на “Спаса” курінь “Назара Криги”, сотня “Лисого”, сотня” “Кубіка” провели першу велику військову операцію по захопленню міста Камінь-Каширського під загальним командуванням 23-річного командира округи “Рудого”. В ході операції знищено 23 німці ( по інших даних 40 ), яких поховали біля польсько-го костьолу, захоплено військові склади, фураж. аптеку. Майже тиждень сотня підвід возила на склади Хотешова майно, зброю, продовольство. Худоба була роздана селянам навколишніх сіл під розписку. В міру потреби, їм призначався день, коли необхідно було доставити м’ясо в ліс. Німці жорстоко помстилися селу за акцію. Два літаки повністю спалили вулицю Гніван, загинуло кілька селян. У вересні 1943 року бандерівців вибили з міста партизани, а тих, в свою чергу. німці. Після захоплення міста оунівці стали досить обережними щодо боротьби з німцями, так як від цього страждало мирне населення. Німці мстилися, і досить жорстоко: за кожну акцію розстрілювали заручників, Хотешів дехто назвав “другим” Києвом, столицею УПА на Поліссі. Разом з оунівцями в Хотешівський ліс прийшов лікар Баранович та медсестра Марія, які організували лісовий госпіталь. В УПА також розробили план протиборства с поляками. Всіх поляків, які не встигли виїхати з села, або їх не прибрав червоний НКВС, вояки УПА знищили. Особливо трагічна доля сім’ї поляка Франека, який випалював для села хорошу цеглу. Тут же прямо в печі вбили його, а потім всю багатодітну сім’ю, починаючи з немовляти. Фашисти наїздили в село тільки наскоками. Після того, як спалили село Кортеліси, при появі фашистів у селі селяни тікали хто куди. Розлючені німці стріляли в кого попало. Так в листопаді 1943 року було вбито німцями двох людей та кількох поранено. Бандерівці в цей час відходили в ліс. Одночасно з формуванням боївок УПА організовуються загони червоних партизан. В селі у них такої можливості не було, так як більшість населення підтримувало оунівців. Тому сюди інколи зненацька навідувались партизани з села Відерта. На початку 1943 року під час нападу на село партизани на чолі з Василем Науміком (“Чухраєм”) пограбували магазин, окремих селян, спалили окремий постерунок колишньої польської поліції, гміну та школу ( до речі, в районі партизани спалили 8 шкіл. Навіщо? ). Про поведінку та відношення партизанів до місцевого населення свідчить документ: “Совершенно секретно” Экз.№3 НАРОДНИЙ КОМИССАРИАТ ВНУТРЕНИХ ДЕЛ СОЮЗА ССР 23 января 1943 года №110/б г. Москва ЦЕНТРАЛЬНИЙ ШТАБ ПАРТИЗАНСКОГО ДВИЖЕНИЯ Тов. Пономаренко НКВД СССР сообщает полученное от своего сотрудника, находящегося в тылу противника в Районе Ровно, УССР, следующее донесение:“Личный состав 12-го батальона Сабурова занимается разгулом, пьянством, терроризирует и грабит местное население, в том числе даже родствеников своих бойцов.На мои претензии комбат Шипов и комиссар обещают прекратить эту антисоветскую работу, но действует нерешительно, стараясь прикрыть лиц, занимающихся бандитизмом. Делаю новые попытки добится перелома, прошу воздействовать через Сабурова.Лучше будет, если батальон перебазируется в лес между Ковелем и Ровно”. НАРОДНЫЙ КОМИССАР ВНУТРИННИХ ДЕЛ СССР /Л.БЕРИЯ/ Разослано: т. Сталину, т. Молотову, т. Пономаренко./РЦЗВДНИ Ф.69, сп.1 спр.25, арк.37/. Так починається протиборство комуністичного і націоналістичного підпілля, яке особливо загострилось після Курської битви. Саме після неї більшовики відчули уже свою перемогу над фашистами і була вказівка в усі партизанські загони про припинення співробітництва з бандерівцями і перехід до прямої боротьби з ними. На другий день Пасхи 25.04.1943 року під час церковної служби, Василь Наумік на коні в’їхав у церкву і двома пострілами вбив місцевого священика, організатора боївок УПА в Хотешові Олександра Білецького. Із засідки в районі села Мельники-Річицькі партизани вбили “Сушка” – провідника групи “Півнич”. Разом з ним загинув лікар Євген Каранович, медсестра Марія та четверо невідомих з числа їх охорони. Вони були урочисто поховані на цвинтарі біля Хотешівської церкви. Нині там відновленно цю могилу, встановлено меморіальну дошку. Осінню 1943 року в селі побував загін партизан із з’єднання Федорова. Окремі “приймаки” – червоноармійці пішли з ними. Оунівці відступили в ліс до своєї бази і схронів, а партизани не наважившись їх атакувати, мирно покинули село Хотешів. Відступаючи з села, партизани грабували селян: захоплювали вози, міняли загнаних коней на здорових селянських, шукали одяг. Причому знаходили скрізь-це були майстри своєї справи. Прилюдно це видавалось за “добровільні” пожертви на користь партизан. Наближався 1944 рік. Боротьба між червоними партизанами і бандерівцями дала зрозуміти останнім, що вони можуть залишитися на одинці знову із значно сильнішим ворогом Червоною Армією. Тому оунівці починають домовлятися з німцями про спільну боротьбу з більшовизмом. Не виняток був гарнізон гітлерівців у місті Камені-Каширську і бандерівцями навколишніх сіл. З доповіді М.Хрущова маршалу Й.Сталіну: “В январе 1944 года в городе Камень-Каширский состоялись переговоры представителей УПА, действующих в К-Каширском районе с начальником немецкого гарнизона. В переговорах участвовали: со стороны немцев – начальник гестапо гебитскомисар ; со стороны УПА – оуновцев Демяненко и Романюк из города Любашово Волынской области и 12 других представителей от гарнизона УПА сел Езерки, Плевно, Полеща. В результате этих переговоров немцы передали УПА город Камень-Каширский и оружие, боеприпасы, запасы продовольствия и фуража, имевшегося в городе. После чего банды под командой Ворона в составе 285 человек заняли город. Этот город и сейчас находится за линией фронта, то есть у немцев. Главное командование УПА, объявив себя наивысшей властью на освобожденных землях Украины, определяет административное устройство Украины, вводит частную собственость на землю”. (УІЖ, ?6, 1994) Переговори представників УПА “Ворона”, “Хвилі”, “Голуба”, та інших, з представниками німецьких властей, за свідченням вояка УПА, який тоді був в групі охорони, проводилися таємно на “нейтральній” території в селі Михнівка, напередодні нового, 1944 року. Згідно домовленістю обох сторін, місто з усім майном і зброєю німецької армії, залишалася за представниками УПА. Бандерівці дають можливість німцям мирно покинути К-Каширський. Отже, на перший день Різдва 1944 року, німці розпрощалися з “Вороном” і від’їхали на двох підводах до Ковеля, назавжди залишивши місто. На початку березня 1944 року в Хотешів ввійшов великий загін червоних партизан ім. Котовського із з’єднання генерала Іванова. Партизани вибили бандерівців із села і їхніх баз. Вояки УПА відступили до села Щетинь. Партизани стояли в селі. Червоним бійцям підказали, що в лісі знаходяться склади УПА. Був арештований Сидорук Денис і йому наказали викрити місце розташування. Коли Сидорука вели до лісу, той вирвався з рук охоронців і кинувся в найближчий колодязь. Так селянин пожертвував своїм життям, але не виказав таємниці. Він опинився між двох вогнів: вкаже місце схронів – повісять бандерівці, не викаже – розстріляють партизани.Правда, знайшлися інші люди, яки показали місце складів. Партизани ці склади пограбували. Цукор, крупу, муку, в основному роздали місцевим жителям, а велику кількість зерна передали передовим частинам Червоної Армії. 16 квітня партизанське з’єднання Федорова атакувало місто Камінь-Каширський , яке обороняла боївка УПА під командою “Ворона”. Партизан підтримували передові підрозділи Червоної Армії. Бандерівці після запеклого бою змушені були відступити в напрямку на річку Прип’ять. В цей же день і в Хотешів вступає Червона Армія і разом з партизанами які були в селі, рушає на Щедрогір. Вояки УПА перед відходом з села спалили міст через Турію який відновили бійці Червоної Армії, розібравши хліви і хати, які стояли понад річкою. В районі села Підгір’я, Щетиня, і Щедрогору зібралися вояки УПА, вцілілі з м. Каменя-Каширського та куреня “Назара”. Останній свій бій прийняла найкраща сотня УПА на Полісі під командою “Мазепи” ( Кобця ). Більше тижня сотня стримувала наступ переважаючих сил Червоної Армії і партизан, тримаючи переправу через Прип’ять. Після бою рештки сотні поодинці пробиралися в Хотешівський ліс у потаємні підземні схрони. Таким чином основні сили УПА на Хотешівському терені були розгромлені партизанами і частинами Червоної армії у квітні 1944 року. Фронт між Червоною Армією і фашистами зупинився на лінії Ратно-Щодрогір. Село заповнили близьки тилові частини, та окремі групи солдатів, які відводились на відпочинок в село. Ще й сьогодні грибники натрапляють на окопи, вириті солдатами в той час. Місцевих жителів стали переселяти: в більш віддалені села району. Але не всі хотіли залишати свої домівки. Частина селян ховалася на хуторах, у заростях прибережного очерету. Стояло літо. Червень. Окремі господині, які уникнули відселення часто навідувались до своїх садиб. Тут їх зустрічали вартові із наказом відійти, щоб не забрали на переселення. Більш сердобільні дозволяли зайти до хати, взяти необхідні речі ( якщо вони залишилися ), попоратися трошки на огороді. В районі теперішнього кладовища розташувався військовий госпіталь. Часто виздоролюючи бійці розходились по селу, шукаючи собі заняття, старалися допомогти одиноким жінкам ( в більшості фронтовичкам ): косили сіно, збирали жито, хто вмів молотили ціпами. Частина солдатів, яких доставляли з недалекої передової, помирала від ран. Їх ховали тут же на місцевому кладовищі. Сьогодні вони перезахоронені в стм. Ратно у братській могилі. З поверненням Радянської Влади чоловіків від 18 до 50 років стали забирати на фронт. Ось тут і заворушилося село. Ніхто не хотів помирати. На сімейних радах вирішували як бути. Більше 300 чоловіків дало село фронту! Хто був у польській армії відразу попадав у фронтові частини. Молодь направлялась на військову підготовку в тил. Умови навчання, і особливо харчування в цих підрозділах були такі, що в солдат з’являлося нестерпне бажання скоріше попасти на фронт, щоб хоч наїстися. Досить характерним був той факт, що призовники з Західної України попадали в дійсно пекло війни – більшість хотешівців полягло в Східній Прусії під містом Кенігсбергом як звичайне гарматне м’ясо. Їх часто посилали в бій ненавчених і не- підготовлених. Окремі селяни старалися ухилитися від відправки на фронт. Одні заводили бороди до колін, інші придумували хвороби, навіть калічили себе. Військові власті шукали призовників скрізь, часто витягали з льохів, горищ, шукали і по віддалених хуторах. Інколи випадково до їх рук попадали вояки УПА зі схронів і їм нічого не залишалося як іти воювати проти фашизму, якщо по дорозі не вдавалося втекти. Слід сказати, що з них були відмінні солдати. Шуйчик В.Ф. |